W czasie wizyty w fabryce Aero Vodochody nowy dowódca czeskich sił powietrznych generał major Jaromír Šebesta stwierdził, że Czechy powinny być pierwszym nabywcą samolotów szkolnych L-39NG.
Samoloty mogłyby się znaleźć na wyposażeniu kierowanego przez państwową spółkę LOM Praha Lotniczego Centrum Treningowego w Pardubicach, które mogłoby stać się centrum szkolenia lotniczego dla wielu państw z tej części Europy. Pozyskanie takiego klienta będzie też ważnym sygnałem dla innych sił powietrznych, które mogą zainteresować się tym samolotem.
We wrześniu producent samolotu informował, że wkrótce zamierza wyprodukować pierwszego L-39NG od podstaw. Dotychczasowe maszyny powstały w wyniku przebudowy klasycznych L-39. Testy w powietrzu powinny rozpocząć się w połowie przyszłego roku, a certyfikacja ma być zakończona w 2018 roku. Produkcja mogłaby się rozpocząć w 2019 roku, a producent chciały wytwarzać piętnaście samolotów rocznie.
(flightglobal.com, fot. AERO Vodochody AEROSPACE)