Chińska korporacja stoczniowa CSIC poinformowała o udanej próbie okrętowego układu napędowego z pędnikiem strugowodnym rim-driven thruster. O pracach nad takim urządzeniem informowaliśmy już kilka miesięcy temu.

Test przeprowadzono 18 października w bazie okrętów podwodnych Sanya na wyspie Hajnan. Komunikat jest lakoniczny. Podaje, że o godzinie 11.00 czasu lokalnego na pokładzie okrętu marynarki wojennej rozpoczęto próbę „bezszczotkowego silnika elektrycznego opartego na chińskim patencie”. W trakcie testu udało się osiągnąć „założoną prędkość”.

Mimo tak ogólnikowych informacji panuje przekonanie, że testowano nowy napęd dla okrętów podwodnych. Prawdopodobnie próbę przeprowadzono na pokładzie jednostki nawodnej, a osiągnięta prędkość niemal na pewno nie była duża. Niewykluczone, że test dotyczył elementów Zintegrowanego Systemu Napędu Elektrycznego (IEPS), który według części ekspertów może wykorzystywać napęd magnetohydrodynamiczny (MHD).

Rim-driven thruster / pumpjet od lat postrzegany jest jako idealne rozwiązanie dla okrętów podwodnych. W układzie takim śruba napędowa zostaje zastąpiona pędnikiem strugowodnym, w którym łopatki wirnika przymocowane są bezpośrednio do napędzanego silnikiem elektrycznym pierścienia, przylegającego do wewnętrznej strony obudowy pędnika. Rozwiązanie niesie liczne zalety: mniejsza liczba części ruchomych zwiększa niezawodność układu, zapewnia większą gęstość mocy i przede wszystkim ciszej pracuje.

W udzielonym w maju tego roku telewizji CCTV 13 wiceadmirał Ma Weiming, odpowiadający za wiele zaawansowanych technicznie programów prowadzonych przez chińską marynarkę wojenną, mówił, że atomowe okręty podwodne następnej generacji zostaną wyposażone w układ napędowy pozbawiony wału napędowego.

Zobacz też: Royal Navy i okręty podwodne przyszłości

(chinamil.com.cn, popularmechanics.com)

US Navy