Jeden z chińskich magazynów militarnych opublikował zdjęcie myśliwca J-10C z nową dyszą wylotową silnika. Jej konstrukcja sugeruje rozpoczęcie prac nad układem sterowania wektorem ciągu.
Na zdjęciu widać jeden z kilku myśliwców służących zakładom lotniczym Chengdu do testów. Konstrukcja dyszy wylotowej wskazuje z jednej strony na możliwość sterowania wektorem ciągu w płaszczyźnie zarówno pionowej, jak i poziomej, z drugiej zaś na próby ograniczenia ogólnej wykrywalności samolotu w tylnej półsferze.
J-10C TVC-testbed – magazine cover via https://t.co/EjnfL8dZwc pic.twitter.com/wo7pykcV90
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) April 3, 2018
Pogłoski o rozpoczęciu w Chinach prac nad układem sterowania wektorem ciągu krążyły już od jakiegoś czasu. Pierwszy tak wyposażony samolot miał nawet odbyć lot pod koniec ubiegłego roku. Są to jednak informacje niepotwierdzone i w zasadzie niemożliwe do weryfikacji.
Rodzi się również pytanie, czy jednosilnikowy J-10 może zostać wyposażony w kolejnej wersji w sterowanie wektorem ciągu. Eksperci przychylają się raczej do zdania, że testowane rozwiązania są opracowywane pod kątem zastosowania w docelowej wersji myśliwca J-20 wyposażonej w rodzime silniki WS-15, a nie rosyjskie AŁ-31.
Do tej pory spośród seryjnie produkowanych myśliwców sterowanie wektorem ciągu otrzymały jedynie F-22 Raptor i Su-30/35.
IMO it combines similar modifications, the USAF tested on the F-16 during the VISTA/MATV and LOAN tests. pic.twitter.com/zssHD62elT
— @Rupprecht_A (@RupprechtDeino) April 3, 2018
Zobacz też: Rosjanie przeciwni porównywaniu J-11D do Su-35
(defensenews.com)