Po raz pierwszy chińskie czynniki oficjalne potwierdziły prowadzenie prac nad projektem atomowego lotniskowca. Okręt może zostać zwodowany już w 2025 roku.
Informacja wyszła z koncernu stoczniowego CSIC, który powiadomił o przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych nad napędem jądrowym dla lotniskowców i bardzo wyciszonym układem napędowym dla okrętów podwodnych. Koncern twierdzi nawet, że odpowiedniej jakości sprzęt umożliwiający transformację chińskiej marynarki wojennej we flotę oceaniczną musi zostać dostarczony do roku 2025. Zamiar budowy większych lotniskowców potwierdziły w ostatnich dniach również państwowe media.
Jako że budowa konwencjonalnego lotniskowca typu 002 rozpoczęła się dopiero niedawno, deklaracje względem domniemanego atomowego typu 003 wydają się przesadzone. Zdaniem Li Jie, eksperta w dziedzinie marynarki wojennej, CSIC może poradzić sobie z opracowanie jądrowego napędu dla lotniskowca w podanym terminie, jednak nie oznacza to uzyskania zadowalającej wydajności i niezawodności. Przytacza tu przykład francuskiego lotniskowca Charles de Gaulle, trapionego częstymi problemami z układem napędowym.
Nie jest to pierwsza informacja na temat atomowego lotniskowca pochodząca od CSIC. Już w 2013 roku koncern opublikował na swojej stronie internetowej raport dotyczący prac nad „kluczowymi technologiami i procedurami bezpieczeństwa dla okrętu o napędzie atomowym”. Dokument został jednak szybko usunięty.
Niejako przy okazji chiński koncern stoczniowy poinformował o innych rozwijanych projektach. Wśród nich mają znajdować się bojowe systemy bezzałogowe, morski system walki radioelektronicznej oraz enigmatyczne „systemy defensywne i ofensywne działające w trzech wymiarach”. Być może chodzi tutaj o jednostki półzanurzalne lub HSWPVW (High Speed Wave Piercing Vehicle with Wings).
(maritime-executive.com, scmp.com)