Używane przez US Marine Corps śmigłowce CH-53 weszły w drugie półwiecze eksploatacji. Jak odnotowali dziennikarze serwisu The Drive, od oblotu prototypu pierwszej wersji maszyny, oznaczonego YCH-53A, który wzbił się w powietrze 14 października 1964 roku, minęło właśnie pięćdziesiąt trzy lata.
Pierwsze seryjne Stalliony pojawiły się w ogarniętym wojną Wietnamie w styczniu 1967 roku. Film propagandowy z marca 1968 roku pokazuje, że CH-53A był w stanie wykonywać beczkę i pętlę. Korpus Piechoty Morskiej zachwalał swój nowy nabytek jako „największy i najszybszy śmigłowiec Wolnego Świata”.
Dysponujące wysokim zapasem mocy i dużym udźwigiem potężne wiropłaty rodziny H-53 mają na koncie wiele zarówno spektakularnych sukcesów, jak i brzemiennych w skutki porażek. Najbardziej rozreklamowanym sukcesem konstrukcji był udział MH-53J w akcji obezwładnienia irackich posterunków radiolokacyjnych w pierwszą noc operacji „Pustynna Burza” w 1991 roku.
Największym niepowodzeniem amerykańskich wojsk z udziałem tej konstrukcji była operacja „Orli Szpon” z 1980 roku, z której nie wróciło siedem spośród ośmiu RH-53D (ósmy ocalał z powodu awarii) i zginęło ośmiu żołnierzy. Jednym z najtragiczniejszych wypadków było zderzenie dwóch izraelskich S-65C-3 w 1997 roku nad Libanem. Śmierć poniosły wówczas siedemdziesiąt trzy osoby.
Ostatnie miesiące nie były także zbyt szczęśliwe dla maszyn w służbie US Marine Corps. Po zeszłorocznym zderzeniu dwóch Super Stallionów i wypadku z kwietnia, 11 października, w chwilę po awaryjnym lądowaniu na Okinawie, doszczętnie spłonął CH-53E eskadry HMH-462 „Heavy Haulers”. Po wypadku na cztery doby zawieszono loty na maszynach tego typu stacjonujących w Japonii.
Dziś CH-53K King Stallion, o udźwigu podwojonym w porównaniu z CH-53E, jest przez amerykańskich marines bardzo wyczekiwany. Zastępca komendanta USMC, generał broni Jon Davis, mówi, że owszem, mógłby kupić za te same środki trzykrotnie więcej śmigłowców. Potrzebowałby do nich jednak także trzykrotnie liczniejszej obsługi i trzy razy więcej miejsca na okrętach.
(the drive.com, foxtrotalpha.jalopnik.com, military.com, „Air International” 9/2017)