Federalna agencja doradcza Congressional Budget Office (CBO) proponuje Kongresowi Stanów Zjednoczonych zakończenie budowy lotniskowców o napędzie atomowym typu Gerald R. Ford na drugim okręcie tej serii: USS John F. Kennedy (CVN 79). Oznaczałoby to rezygnację z budowy lotniskowca USS Enterprise (CVN 80) i zawieszenie na czas nieokreślony planów budowy kolejnych jednostek.
Informacja taka ukazała się w opublikowanym w grudniu obszernym raporcie CBO na temat możliwych sposobów redukcji deficytu budżetowego na lata 2017–2026. Tym samym planowane na 2018 rok położenie stępki pod USS Enterprise nie doszłoby do skutku, a zarezerwowane już na ten lotniskowiec środki przesunięte zostałyby na inne cele. Wedle opracowania takie posunięcie do 2030 roku nie spowodowałoby zredukowania liczby amerykańskich lotniskowców poniżej obecnego poziomu dziesięciu jednostek, przyniosłoby zaś oszczędności w kwocie 21 miliardów dolarów.
Decyzja o ewentualnej budowie kolejnych lotniskowców miałaby być podjęta w dalszej perspektywie czasowej, po dokonaniu oceny, czy są to okręty nadal adekwatne do współczesnego pola walki. Pomysłom takim zdecydowanie przeciwna może być stocznia Newport News w Wirginii, należąca do Huntington Ingalls Industries, dla której ponowne uruchomienie jedynej w Stanach Zjednoczonych linii budowy tego typu okrętów od zera po kilkuletniej przerwie oznaczałoby liczne problemy.
Plan taki nie byłby zgodny ani z zapisaną przez ustawodawców koniecznością posiadania przez siły zbrojne USA nie mniej niż jedenastu dużych lotniskowców, ani z niedawną deklaracją US Navy, która chciałaby tych lotniskowców mieć o jeden więcej. Wiarygodność agencji doradczej dodatkowo podważa zaś pomysł, aby ograniczać liczbę także innych okrętów, w tym uznawanych za alternatywę dla lotniskowców okrętów podwodnych i desantowych.
Gdyby jednak uwagi CBO uwzględniono, nie byłby to pierwszy raz, gdy lotniskowce dla US Navy budowane są w bardzo krótkich seriach. W drugiej połowie dwudziestego wieku oddano do służby tylko po dwie jednostki typów Kitty Hawk i America oraz tylko jeden lotniskowiec atomowy typu Enterprise (CVN 65). Podobna prawidłowość dotknęła także pierwszych powojennych lotniskowców typu Midway: wybudowano tylko trzy z zaplanowanych sześciu okrętów.
(cbo.gov, dailypress.com; fot. US Navy / Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Gitte Schirrmacher)