Podczas targów uzbrojenia Kadex 2016 południowoafrykańska firma Paramount Group ujawniła kołowy bojowy wóz piechoty Mbombe 8 w układzie 8 × 8. Jest to światowa premiera tego wozu.

Pojazd ma być rozwiązaniem tanim, ale solidnym i wielozadaniowym. Ma charakteryzować się wysoką mobilnością oraz dużą odpornością na wybuchy min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Przeznaczony ma być dla żołnierzy służących w kontyngentach misji stabilizacyjnych i pokojowych, w warunkach asymetrycznego pola walki. Wkrótce rozpocznie serię testów poligonowych.

Mbombe 8 wykonany został z ponad 80% tych samych komponentów co obecnie produkowane pojazdy Mbombe 6 i Marauder XT. Masa pojazdu nie przekracza 28 ton, zaś przewożony ładunek bojowy waży 9 ton. Jednostkę napędową stanowi sześciocylindrowy silnik wysokoprężny umieszczony z przodu pojazdu. Wóz osiąga prędkość maksymalną 110 kilometrów na godzinę. Zasięg operacyjny na pełnym baku paliwa to 800 kilometrów.

Producent zapewnia, że osłona balistyczna kształtuje się na poziomie Level 3+ według normy STANAG 4569, zaś ochronę przed wybuchami min na poziomie 4a i 4b według normy STANAG 4569. Na kazachskich targach uzbrojenia Mbombe 8 został pokazany z zamontowaną wieżą AU-220M uzbrojoną w działo automatyczne kalibru 57 milimetrów i karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra. Jednak według producenta nie będzie żadnych problemów z integracją pojazdu z innymi wieżami załogowymi i bezzałogowymi.

Parę dni temu pojawiły się informacje, pochodzące z kazachskiego ministerstwa obrony, że został opracowany specjalny wariant pojazdu. Bojowy wóz piechoty o nazwie Barys ma być przeznaczony dla wojsk lądowych Kazachstanu. Według wstępnych informacji mają być produkowane przez Kazakhstan Paramount Engineering (KPE), spółkę której udziałowcami są Kazakhstan Engineering Distribution i Paramount Group z Republiki Południowej Afryki. Pojazdy będą montowane w lokalnych zakładach spółki w Astanie, otwartych w ubiegłym roku.

Przedstawiciele Paramount Group zaprzeczyli doniesieniom, jakoby Mbombe 8 był specjalnie zaprojektowany dla Kazachów. Potwierdzili jednak, że testy odbywać się będą zarówno w Republice Południowej Afryki, jak i w środkowoazjatyckim państwie. Ponadto systemy chłodzenia i układ napędowy zostały przetestowane i sprawdzone w warunkach zimowych (-55°C) i pustynnych (55° C).

Zobacz też: Arłany pojadą na Bliski Wschód

(janes.com, paramountgroup.com; fot. materiały prasowe Paramount Group)