BAE Systems poinformował, że rozpoczął budowę pierwszego transportera ACV 1.1. Pierwsze blachy są już gięte i spawane. 19 czerwca BAE Systems wygrał przetarg amerykańskiej piechoty morskiej na dostawę serii trzydziestu transporterów. Cztery posłużą do prób balistycznych, a pozostałe będą przeznaczone do testów operacyjnych w jednostkach liniowych. Po zakończeniu prób, które mają trwać dwa lata, zostanie podjęta decyzja o zamówieniu 204 pojazdów małoseryjnych.

W tej chwili w dwóch pierwszych pojazdach montowane jest między innymi całe wyposażenie komory silnika. W następnym etapie podwozia zostaną przetransportowane do zakładu w Yorku w Pensylwanii, gdzie zostanie zamontowana górna część kadłuba. Pierwsze pojazdy mają trafić do jednostki piechoty morskiej latem przyszłego roku.

Producent nie poprzestaje na wariancie bazowym i już pracuje nad innymi wersjami pojazdu. Jak poinformował, sama piechota morska zamierza zamówić przynajmniej trzy wersje ACV 1.1 – transporter opancerzony, wóz dowodzenia i pojazd techniczny. W czasie prezentacji dla mediów BAE Systems zaprezentował pojazd z wieżą bezzałogową i bogatym zestawem sensorów i urządzeń łączności, które jak sądzi producent, mogą być pożądane przez przyszłego użytkownika.

Opracowany z własnej inicjatywy zaprezentowany wóz dowodzenia ma cztery stanowiska pracy dla sztabowców i piąte – z dużymi ekranami – dla dowódcy. Na ekranach można będzie wyświetlać obraz z celowników wieży bezzałogowej lub innych sensorów pokładowych i mobilnych, jak pojazdy bezzałogowe, tworząc „fuzję danych”. Maksymalny zasięg odbierania informacji z bezzałogowców to dwadzieścia kilometrów.

Partnerem BAE Systems w programie budowy ACV 1.1 jest Iveco Defence Vehicles. Korpus Piechoty Morskiej zamierza kupić minimum 704 pojazdy. ACV mają zastąpić w uzbrojeniu transportery opancerzone AAV7.

Zobacz też: US Marine Corps wycofuje drony RQ-7B

(monch.com)

BAE Systems