Brytyjski minister obrony Stuart Andrew poinformował, że Londyn przyspieszy działania w celu pozyskania kołowych transporterów opancerzonych Boxer dla brytyjskich wojsk lądowych. Podczas targów obronnych Defence Vehicle Dynamics (DVD) 2018 Andrew stwierdził, że dał przemysłowi obronnemu zielone światło dla opracowania kompleksowego planu działania w celu kupna pojazdu, który będzie najlepszy dla wojsk lądowych, podatnika i brytyjskiego przemysłu.
Niebawem konsorcjum Artec GmbH będzie musiało zakończyć proces wyboru dostawców i przedstawić formalną propozycję dla brytyjskiego resortu obrony. Ocenia się, że nastąpi to już w pierwszej połowie 2019 roku.
Pojazdy mają być montowane bezpośrednio w Wielkiej Brytanii. Udział brytyjskiego przemysłu obronnego w produkcji ma wynieść ponad 60%. W styczniu konsorcjum Artec GmbH podpisało umowy z przedsiębiorstwami BAE Systems UK, Pearson Engineering i Tales UK w celi realizacji przyszłych prac. W marcu Londyn powrócił do programu Boxera.
Warto przypomnieć, że o brytyjskim zainteresowaniu Boxerami mówi się od 2016 roku, nie licząc tego, że w 2003 roku Wielka Brytania była inicjatorem prac na tym transporterem, zaś później się z niego wycofała. Pod koniec 2015 roku powróciła do programu pozyskania przyszłego bojowego wozu piechoty MIV i od tej pory większość działań zmierza w kierunku pozyskania Boxerów.
Nowy kołowy transporter opancerzony, a wszystko wskazuje, że będzie nim Boxer, zastąpi pojazdy patrolowe typu Mastiff i stanie się częścią nowych brygad uderzeniowych brytyjskich wojsk lądowych. Prawdopodobnie Brytyjczycy kupią niewiele ponad 500 wozów tego typu, choć jeszcze niedawno mówiło się o 800 sztukach. Szacuje się, że pojazdy trafią do służby liniowej w latach 2021–2022 i stanowić będą uzupełnienie dla bojowych wozów piechoty Ajax.
Zobacz też: Coraz bliżej modernizacji Challengerów 2
(janes.com, army-technology.com)