Jak podaje powypadkowy raport US Air Force, niefortunna decyzja pilota była przyczyną katastrofy transportowca WC-130H Hercules, do której doszło 2 maja w pobliżu portu lotniczego Savannah/Hilton Head w stanie Georgia. Na pokładzie samolotu, należącego do 198. Eskadry 156. Skrzydła Transportu Lotniczego Gwardii Narodowej z portorykańskiej bazy Muñiz, zginęło dziewięć osób.

Wedle ustaleń komisji bezpośrednią przyczyną upadku samolotu na ziemię niedługo po starcie z lotniska były działania podjęte przez dowódcę załogi, majora Joségo R. Romána Rosado. W sytuacji awarii skrajnego lewego silnika zdezorientowany pilot intuicyjnie skręcił w lewo, co było powodem utraty siły nośnej na lewym skrzydle, a w konsekwencji przeciągnięcia i runięcia maszyny z wysokości 270 metrów.

Raport wskazuje także na kilka niedociągnięć zarówno załogi C-130, jak i obsługi naziemnej. Naprawy feralnego silnika, z którym wcześniej notowano już problemy, dokonano przy użyciu zbyt nieprecyzyjnych przyrządów pomiarowych. Załoga Herculesa nie przerwała rozbiegu, pomimo wyraźnie niewystarczających obrotów silnika numer 1 i nie wykonała do końca przewidzianych na taką sytuację procedur.

Pechowy WC-130H był używany przez Lotniczą Gwardię Narodową do misji związanych z monitorowaniem i zwalczaniem skutków katastrof żywiołowych na Karaibach. Lot miał być jego ostatnim, po którym trafiłby do przechowywania na składowisku 309th AMARG przy bazie sił powietrznych Davis-Monthan w Arizonie. Samolot nie doleciał jednak na miejsce, grzebiąc swoją ostatnią załogę.

Nie jest to pierwszy przypadek, gdy jako główny powód katastrof C-130 wskazywano czynnik ludzki. Przyczyną wypadku maszyny tego typu w Afganistanie jesienią 2015 roku okazał się futerał z goglami noktowizyjnymi, którym zaklinowano kolumnę wolantu podczas rozładunku. Wówczas również doszło do przeciągnięcia podczas startu, a śmierć poniosło czternaście osób.

Zobacz też: Lockheed Martin dostarczył 400 C-130J

(military.com, airforcetimes.com; na fot. WC-130H Gwardii Narodowej stanu Tennessee)

Josh Beasley, Creative Commons Attribution 2.0 Generic