Team Challenger 2, skupiający BAE Systems i kilka innych przedsiębiorstw, zaprezentował demonstrator technologii czołgu Challenger 2 Mk 2 powstający w ramach programu Challenger 2 Life Extension Project. Podczas targów obronnych DVD 2018 w Milbrook czołg pokazano w malowaniu na czarno, które ma podkreślić jego przydomek: Black Night. Warto podkreślić, że na pojeździe zamontowano aktywny system ochrony Iron Fist, produkowany przez izraelski IMI Systems.
– BAE Systems jest bliski wypełnienia wszystkich założeń fazy wstępnej oceny stawianych przez ministerstwo obrony w programie modernizacji Challengerów 2 – powiedział Simon Jackson, szef projektu „Team Challenger 2”. – Przekazaliśmy resortowi dokumentację, zaś Black Night został opracowany w celu informowania o stanie rozwoju Challengera 2 Mk 2 i zademonstrowaniu dojrzałości naszego projektu.
Faza wstępnej oceny tego programu wyłoni zwycięzcę, który otrzyma kontrakt na unowocześnienie brytyjskich pojazdów pancernych. Przyszły wykonawca zmodernizuje 227 Challengerów 2 znajdujących się w służbie trzech brygad oraz kontyngentów szkoleniowych w Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Głównym założeniem jest wydłużenie resursu czołgów podstawowych do 2035 roku, a nawet poza ten próg, jeśli pojawi się taka potrzeba.
Unowocześnienie brytyjskich czołgów obejmie instalację nowego termowizora dla działonowego (produkcji koncernu Leonardo) i niezależnego przyrządu obserwacyjno-celowniczego dowódcy Safran PASEO. Podstawowym celem jest zapewnienie uproszczonej i efektywnej pracy w trybie hunter/killer. Challengery 2 otrzymają też zmodernizowany napęd i stabilizację armaty oraz nowe elementy systemu kontroli ognia.
Challengera 2 Mk 2 opracowano, korzystając z rozwiązań wymyślonych dla rodziny pojazdów opancerzonych Ajax. Załoga będzie mogła korzystać z całkiem nowych systemów elektronicznych, w tym wyświetlaczy, które mają być bardziej intuicyjne. Ponadto nowe rozwiązania mają zapewnić łatwiejszą i szybszą wymianę danych między członkami załogi. System uzyska charakter otwartej architektury, co w późniejszym czasie pozwoli na zabudowę dodatkowych urządzeń.
Dzięki podobieństwu wielu rozwiązań do tych z Ajaksów brytyjskie wojska lądowe mają w przyszłości zaoszczędzić na szkoleniu załóg i utrzymaniu tych pojazdów. Team Challenger 2 oferuje również dalszą modernizację pojazdu w przyszłości dzięki otwartej architekturze.
O kontrakt walczy dwóch oferentów. Pierwszym z nich jest Team Challenger 2, który oprócz BAE Systems skupia General Dynamics Land Systems-UK, General Dynamics Mission Systems-International, Leonardo/Finmeccanica, Moog, QinetiQ i Safran Electronics. Drugim jest niemiecki Rheinmetall.
Zobacz też: Stary/nowy kamuflaż miejski Challengerów 2
(janes.com, israeldefense.co.il)