Koncern BAE Systems ma gotowy pierwszy z szesnastu prototypów pływającego transportera dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Ceremonia przekazania pojazdu odbyła się wczoraj w zakładach producenta, zlokalizowanych w York w stanie Pensylwania. Inżynierowie BAE Systems spędzili nad konstrukcją nieco ponad rok, ale udało im się oddać transporter do testów zgodnie z planem.

– Doświadczenie w połączeniu z ciężką pracą zespołu uczestniczącego w programie Amphibious Combat Vehicle pozwoliło nam na dostarczenie pierwszego pojazdu przed terminem – powiedział dyrektor programu ACV 1.1, John Swift. Jest on również pewien tego, że gdy korpus rozpocznie testy, potwierdzą się możliwości tych pojazdów. Marines będą sprawdzać przydatność pojazdów już w pierwszym kwartale przyszłego roku. Wnikliwe próby przeprowadzane będą przez 18 miesięcy.

O przyszły kontrakt BAE Systems konkuruje z Singapore Technology Kinetics, oferującym transporter Terrex II (zobacz też: Celnicy z Hongkongu przechwycili KTO). Wcześniej z rywalizacji odpadła bowiem propozycja Lockheeda Martina. Obie firmy w ramach fazy konstrukcji, produkcji i rozwoju (EMD) mają wyprodukować szesnaście pojazdów ACV 1.1 i oddać je USMC do testów. W tym celu w listopadzie ubiegłego roku od korpusu otrzymały dofinansowanie rzędu odpowiednio 103 i 121 milionów dolarów. Po zakończeniu testów USMC wybiorą zwycięzcę, na którego czeka wielomiliardowy kontrakt. Do 2020 mają powstać minimum 204 pojazdy w wersji ACV 1.1.

Pierwszy prototyp pojazdu wywodzi się od brytyjsko-włoskiego pływającego transportera opancerzonego SuperAV. Aby sprostać obecnym i przyszłym wymaganiom amerykańskiej piechoty morskiej jego budowa pozwala na dowolną modyfikację. Napędzany jest silnikiem diesla o mocy 700 koni mechanicznych. Może zabrać do 13 żołnierzy desantu i trzyosobową załogę. W stosunku do poprzednika znacznemu wzmocnieniu uległa również ochrona pojazdu.

Po utwardzonych drogach może poruszać się z prędkością maksymalną 105 kilometrów na godzinę i ma zasięg 800 kilometrów. W wodzie zaś pływa z prędkością z 10 kilometrów na godzinę. Jest przystosowany do transportu lotniczego na pokładach samolotów transportowych C-130 Hercules lub A400M Atlas.

W ramach programu Amphibious Combat Vehicle zastąpione mają być pojazdy AAV-7A1, pamiętające jeszcze lata siedemdziesiąte XX wieku.

(informacja prasowa, defensenews.com; fot. materiały prasowe BAE Systems)

materiały prasowe BAE Systems