Podczas seulskich targów zbrojeniowych ADEX 2019 największym hitem koncernu Korea Aerospace Industries była oczywiście makieta KF-X. Z konieczności w cieniu znalazły się więc nowe informacje o innym prestiżowym programie KAI – śmigłowca wielozadaniowego KUH-1 Surion.
Ujawniono między innymi, że rozpoczęło się studium wykonalności projektu wariantu uzbrojonego. Pierwszym odbiorcą takich maszyn miałaby być południowokoreańska piechota morska, która planuje obecnie zakup dwudziestu czterech śmigłowców szturmowych. Poza tym jednak w grę wchodzą odbiorcy w innych krajach Azji Południowo-Wschodniej. Na targowym stoisku KAI pojawił się Surion z makietą pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire, a także kilka modeli innych konfiguracji uzbrojenia.
Wśród tych ostatnich wyróżniał się śmigłowiec uzbrojony w wielolufowe działko kalibru 20 milimetrów zainstalowane pod nosem, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i pociski powietrze–powietrze naprowadzane na podczerwień (na przykład Stingery). Wcielenie tych projektów w życie będzie jednak w ostatecznym rozrachunku zależało od wymiernego zainteresowania klientów rodzimych lub zagranicznych.
Seems #Korea has acquired a taste for hanging 20 mm Gatling guns off the front-end of helicopters (and why wouldn't you?!). After LAH, KAI showcases #Surion Marine Attack Helicopter at #ADEX2019. pic.twitter.com/rn9sfU89VL
— Gareth Jennings (@GarethJennings3) October 14, 2019
Niestety na razie nie widać żadnych chętnych w innych krajach. Dobrą wiadomością jest za to wysokie tempo dostaw Surionów dla południowokoreańskich sił zbrojnych po tragicznym wypadku śmigłowca MUH-1 (morskiej wersji Suriona) w lipcu 2018 roku, pięciomiesięcznym zawieszeniu lotów i wstrzymaniu odbiorów. Zawiniła wówczas wada masztu wirnika nośnego w rozbitym egzemplarzu.
Prawdopodobnie właśnie ten wypadek sprawił, że Filipiny – które wyrażały zainteresowanie Surionem – zdecydowały się na zakup S-70i. Inne południowokoreańskie służby mundurowe także zaczęły patrzeć na Suriona z ukosa.
Obecnie KAI pracuje nad trzecią transzą śmigłowców, liczącą siedemdziesiąt dwa egzemplarze z łącznie 200, które mają trafić do lotnictwa wojsk lądowych. Do tego dochodzi zamówienie na śmigłowce w wersji pokładowej dla piechoty morskiej (ma ono być zrealizowane do 2023 roku) oraz zamówienia na osiem maszyn w wersji ewakuacji medycznej i dwie dla straży wybrzeża. KAI ma nadzieję, że kraje, które już kupują południowokoreańskie samoloty, spojrzą przychylniej także na śmigłowce.
Obecnie jako pierwszy użytkownik eksportowy Suriona wskazywana jest Indonezja, z którą KAI już współpracuje w programie KF-X. Zapotrzebowanie Dżakarty na śmigłowce tej klasy szacuje się na sto egzemplarzy.
Zobacz też: Bell 360 Invictus – odrodzony RAH-66 Comanche?
(flightglobal.com)