14 listopada firmy Bell Helicopter i Boeing pochwaliły się na swoich stronach, że flota pionowzlotów rodziny V-22 przekroczyła właśnie liczbę 400 tysięcy wylatanych godzin. Na wynik ten złożyły się loty MV-22B amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej i CV-22B sił powietrznych.
Prototyp Ospreya oblatano w marcu 1989 roku. Dokładnie jedenaście lat później pionowzlot trafił do lotnictwa USMC, rozpoczynając zastępowanie mocno już wyeksploatowanych śmigłowców CH-46E Sea Knight. Służba CV-22B w eskadrach specjalnych US Air Force zaczęła się w 2006 roku. W 2007 roku MV-22B, a trzy lata później CV-22B, zostały po raz pierwszy skierowane w rejon działań bojowych.
W US Marine Corps, który jest największym użytkownikiem tych wiropłatów, weszły one na stan szesnastu eskadr bojowych, dwóch rezerwowych i jednej zajmującej się przeszkalaniem załóg na ten typ. Do 2020 roku utworzone mają zostać dwie kolejne eskadry pierwszoliniowe, VMM-362 i VMM-212. Rozważa się także zwiększenie podstawowej liczby MV-22B w piechocie morskiej z 360 do 380 maszyn.
MV-22B używane są przez eskadrę HMX-1 „Nighthawks”, której zadaniem jest obsługa podróży prezydenta Stanów Zjednoczonych (choć, co znamienne, nie przewożą samego prezydenta). Inną ciekawą jednostką jest HX-21 „Blackjack”, eskadra doświadczalna obsługiwana przez USMC wspólnie z personelem US Navy, przygotowującym się do wejścia do służby na lotniskowcach nowej wersji maszyny, CMV-22B.
Plany rozwoju Ospreya przewidują zwiększanie jego możliwości w zakresie przeżywalności w walce, użycia uzbrojenia, zakłócania elektronicznego i zaopatrywania w paliwo w powietrzu. Wedle informacji serwisu Military.com zauważalnym problemem jest jednak statystycznie niska, zwłaszcza jak na nowe płatowce, gotowość MV-22B do lotu, która spadła ostatnio do zaledwie 48%.
Jedną z pięt achillesowych maszyny jest też bardzo duża liczba będących w służbie konfiguracji wyposażenia, zgrubnie klasyfikowanych jako Block A, B i C. Ma to być zmieniane od 2019 roku w ramach wdrożenia programu Common Configuration Readiness and Modernization (CCRAM).
Zobacz też: Izrael prawdopodobnie zrezygnuje z Ospreyów
(boeing.com, „Combat Aircraft” wydania specjalne z 2016 i 2017 roku)